Besmettelijke Hondenhoest

In tegenstelling tot hetgeen de naam doet vermoeden, komt kennelhoest niet alleen voor bij honden die in kennels worden gehouden, maar kunnen alle honden gemakkelijk besmet raken.
Kennelhoest is een besmettelijke infectie van de voorste luchtwegen en wordt veroorzaakt door combinatie van virussen en bacteriën.

De meest voorkomende verwekkers zijn het parainfluenzavirus en de bacterie Bordetella Bronchiseptica.

Daarnaast zijn ook de omgevingsfactoren van belang zoals bijvoorbeeld stress , hygiëne en de huisvesting.

foto groepje honden

Symptomen

Het eerste en voornaamste verschijnsel van een kennelhoestinfectie is hoesten, een droge, harde hoest vaak gevolgd door kokhalzen. Het kan zich soms zo heftig manifesteren dat het lijkt alsof de hond wat in zijn keel heeft zitten.
Het hoesten kan lang aanhouden en bij onvoldoende beschermde (niet-gevaccineerde) dieren kan het zelfs leiden tot een longontsteking.

Besmetting

De bacterie of het virus wordt overgedragen door kleine vochtbolletjes die de hond uithoest en de andere hond inademt. Ze kunnen elkaar ook besmetten door direct contact zoals snuffelen aan elkaar. Dus alle plaatsen waar honden samenkomen, zoals pensions, asielen, shows, speelweides, hondenscholen kunnen een besmetting opleveren.

Therapie

Afhankelijk van de ernst van de klachten kunnen verschillende typen medicatie worden ingezet: bijvoorbeeld een antibioticum, een hoestonderdrukker of een ontstekingsremmer.
Het is verstandig om druk op de luchtpijp zoveel mogelijk te voorkomen, dit kan bereikt worden door een tuigje om te doen in plaats van een halsband.

Voorkomen is beter dan genezen?

Vaccineren is een belangrijk onderdeel in de bestrijding van kennelhoest.
Honden die gevaccineerd zijn, zijn niet 100% beschermd tegen de ziekte. Dat wil zeggen dat ze nog wel geïnfecteerd kunnen worden, maar omdat het lichaam door de vaccinatie al antilichamen heeft aangemaakt en dus snel kan reageren, zal het beperkt blijven tot een kuchje.

Honden die niet gevaccineerd zijn lopen een risico op niet alleen een langdurige ziekte, maar ook op het ontwikkelen van een longontsteking.
Daarom wordt vaccinatie altijd aangeraden voor honden die veel met andere honden in contact komen. De meeste pensions eisen zelfs een jaarlijkse vaccinatie tegen kennelhoest.

Dierenarts Kristel de Munnik, Sterkliniek Dierenartsen Ermelo

veel honden bij elkaar